🌷Kod: WIOSNA. 25% rabatu na nasze diety 🥙

Rola snu w budowaniu odporności

Sen jest jednym z najbardziej zaniedbywanych aspektów naszego zdrowia, a dobry sen jest tak samo ważny jak prawidłowe żywienie, aktywność fizyczna czy dobra kondycja psychiczna. Jest też jednym z naturalnych sposobów wzmocnienia odporności. Otóż przemęczony organizm jest znacznie bardziej podatny na infekcje niż wypoczęty. Nasza zdolność do zachowania zdrowia jest bezpośrednio skorelowana z ilością snu – jego zaburzenia są bezpośrednio związane z tym, jak pracuje nasz układ odpornościowy. Każdy z nas wie, że w przypadku choroby organizm często sam o sen się upomina.

Sen jest uważany za ważny modulator odpowiedzi immunologicznej. Zatem brak snu może osłabiać odporność, zwiększając podatność organizmu na infekcje. Odpowiedź komórek układu immunologicznego jest bardzo intensywna w nocy. W trakcie głębokiego snu, który nie zostaje przerwany wzrasta liczba limfocytów. Zarówno słaba jakość snu jak i jego niewystarczająca długość powodują osłabienie zdolności układu odpornościowego do obrony przed bakteriami i wirusami. Warto zaznaczyć, że powinno się wypoczywać w całkowitej ciszy i ciemności, bo tylko w takich warunkach szyszynka wydziela melatoninę odpowiedzialną za fizjologiczny rytm dobowy.

Warto zaznaczyć, że sen jest darmowy i będzie dawał o wiele lepszy efekt niż najdroższa suplementacja. Badania na temat snu przeprowadzili między innymi Christopher M. Depner, Ellen R. Stothard, Kenneth P Wright Jr. Według naukowców brak snu może doprowadzić również do zaburzeń metabolicznych, a tym samym do przyrostu masy ciała, otyłości i cukrzycy typu 2 oraz do stanów zapalnych.

Dbajmy o siebie!