15% RABATU Z KODEM: WIOSNA

Elite Food Box

Pierwsze o czym myślę gdy pojawia się temat wegetarianizmu to powód dla którego ktoś
zdecydował się na taka dietę przejść. Jako osoba bardzo otwarta na świat i na wszystko co świat nam
daje staram się zrozumieć korzyści jak i zagrożenia płynące ze stosowania tej diety. Wiemy, że dieta
wegetariańska stosowana jest w profilaktyce i leczeniu chorób cywilizacyjnych ze względu na swoją
niską wartość energetyczną przy wysokiej wartości odżywczej.

Wyróżniamy kila rodzajów diet wegetariańskich: półwegetariańska, laktoowowegetariańska, laktowegetariańska, wegańska. Oprócz tych które wymieniłam są jeszcze inne bardziej restrykcyjne odmiany np. frutarianizm, witarianizm, makrobiotyzm. W wielu badaniach naukowych wykazano, że diety wegetariańskie są w stanie zapewnić organizmowi niezbędne substancje odżywcze pod warunkiem odpowiedniego doboru produktów roślinnych oraz stosowania produktów pochodzenia zwierzęcego np. nabiał, jaj. Wyjątkiem są bardzo rygorystyczne diety wegetariańskie. Zazwyczaj w dłuższej perspektywie czasu niosą więcej szkód niż pożytku.

Wegetarianizm wywodzi się z Indii i terenów Bliskiego Wschodu i zazwyczaj wiąże się
z szeroko pojętym prowadzeniem zdrowego stylu życia: unikanie spożywania alkoholu i papierosów,
dbanie o kondycję fizyczną. Powodów prowadzenia wegetariańskiego stylu życia jest wiele, ale
najważniejsze są względy etyczne, ekologiczne i zdrowotne. Klasyczny wegetarianizm polega na
ograniczeniu swojego menu do wyłącznie do pokarmów pochodzenia roślinnego. W 2008 roku
amerykański pisarz opublikował książkę zatytułowaną „Blue Zones”, czyli Błękitne Strefy. Książka
opisuje różnice pomiędzy stylem życia ludzi długowiecznych a innych żyjących zdecydowanie krócej.
W skład pięciu błękitnych stref wchodzą: region Barbagia na Sardynii we Włoszech, tropikalne wyspy
w Japonii z najbardziej znaną długowieczną Okinawą, miasto Loma Linda w Kaliforni, wyspa Ikaria w
Grecji, półwysep Nicoya. Przeanalizowana sposób żywienia osób zamieszkujących ww. strefy. Okazało
się, że mieszkańcy Okinawy spożywali duże ilości słodkich ziemniaków, fermentowanych produktów
sojowych, ryż i warzywa, mieszkańcy Sardynii bazowali na chlebie, warzywach, niewielkiej ilości wina,
serów kozich i bardzo małej ilości mięsa. Ikaria spożywała warzywa, wino, herbaty ziołowe i tylko
niewielkie ilości mięsa, natomiast w mieście Loma Linda bazowano na świeżych owocach, płatkach
owsianych, sałatkach i potrawach wegetariańskich. Umrzeć ze starości w dzisiejszych czasach jest
prawdziwą ekstrawagancją.
Największe korzyści płynące z zastosowania diety wegetariańskiej to: Niska gęstość
energetyczna Wysoka gęstość odżywcza, ograniczona zawartość tłuszczu i nasyconych kwasów
tłuszczowych, zwiększony udział NNKT, brak lub mała zawartość cholesterolu, większa zawartość
węglowodanów złożonych i błonnika pokarmowego, zwiększona podaż witaminy C, korzystny
stosunek sodu do potasu.

Wady: Kłopoty z pokryciem zapotrzebowania na energię, niedostateczna
podaż białka, mała wartość biologiczna białka, brak (deficyt) witaminy B12, brak (deficyt) witaminy D,
niedostateczna podaż wapnia, żelaza i cynku oraz mała ich biodostępność, mniejsza strawność
składników odżywczych.