🌷Kod: WIOSNA. 25% rabatu na nasze diety 🥙

Wegetarianizm

Pierwsze o czym myślę gdy pojawia się temat wegetarianizmu to powód dla którego ktoś zdecydował się na taka dietę przejść. Jako osoba bardzo otwarta na świat i na wszystko co świat nam daje staram się zrozumieć korzyści jak i zagrożenia płynące ze stosowania tej diety. Wiemy, że dieta wegetariańska stosowana jest w profilaktyce i leczeniu chorób cywilizacyjnych ze względu na swoją niską wartość energetyczną przy wysokiej wartości odżywczej.

Wyróżniamy kilka rodzajów diet wegetariańskich: półwegetariańska, laktoowowegetariańska, laktowegetariańska, wegańska. Oprócz tych które wymieniłam są jeszcze inne bardziej restrykcyjne odmiany np. frutarianizm, witarianizm, makrobiotyzm. W wielu badaniach naukowych wykazano, że diety wegetariańskie są w stanie zapewnić organizmowi niezbędne substancje odżywcze pod warunkiem odpowiedniego doboru produktów roślinnych oraz stosowania produktów pochodzenia zwierzęcego np. nabiał, jaj. Wyjątkiem są bardzo rygorystyczne diety wegetariańskie. Zazwyczaj w dłuższej perspektywie czasu niosą więcej szkód niż pożytku.

Wegetarianizm wywodzi się z Indii i terenów Bliskiego Wschodu i zazwyczaj wiąże się z szeroko pojętym prowadzeniem zdrowego stylu życia: unikanie spożywania alkoholu i papierosów, dbanie o kondycję fizyczną. Powodów prowadzenia wegetariańskiego stylu życia jest wiele, ale najważniejsze są względy etyczne, ekologiczne i zdrowotne. Klasyczny wegetarianizm polega na ograniczeniu swojego menu do wyłącznie pokarmów pochodzenia roślinnego. W 2008 roku amerykański pisarz opublikował książkę zatytułowaną „Blue Zones”, czyli Błękitne Strefy. Książka opisuje różnice pomiędzy stylem życia ludzi długowiecznych a innych żyjących zdecydowanie krócej. W skład pięciu błękitnych stref wchodzą: region Barbagia na Sardynii we Włoszech, tropikalne wyspy w Japonii z najbardziej znaną długowieczną Okinawą, miasto Loma Linda w Kaliforni, wyspa Ikaria w Grecji, półwysep Nicoya. Przeanalizowana sposób żywienia osób zamieszkujących ww. strefy. Okazało się, że mieszkańcy Okinawy spożywali duże ilości słodkich ziemniaków, fermentowanych produktów sojowych, ryż i warzywa, mieszkańcy Sardynii bazowali na chlebie, warzywach, niewielkiej ilości wina, serach kozich i bardzo małej ilości mięsa. Ikaria spożywała warzywa, wino, herbaty ziołowe i tylko niewielkie ilości mięsa, natomiast w mieście Loma Linda bazowano na świeżych owocach, płatkach owsianych, sałatkach i potrawach wegetariańskich. Umrzeć ze starości w dzisiejszych czasach jest prawdziwą ekstrawagancją.

Największe korzyści płynące z zastosowania diety wegetariańskiej to:

Niska gęstość energetyczna
Wysoka gęstość odżywcza
Ograniczona zawartość tłuszczu i nasyconych kwasów tłuszczowych
Zwiększony udział NNKT
Brak lub mała zawartość cholesterolu
Większa zawartość węglowodanów złożonych i błonnika pokarmowego
Zwiększona podaż witaminy C
Korzystny stosunek sodu do potasu.

Wady:

Kłopoty z pokryciem zapotrzebowania na energię
Niedostateczna podaż białka
Mała wartość biologiczna białka
Brak (deficyt) witaminy B12
Brak (deficyt) witaminy D
Niedostateczna podaż wapnia, żelaza i cynku oraz mała ich biodostępność
Mniejsza strawność składników odżywczych.