15% RABATU Z KODEM: WIOSNA

Elite Food Box

We wzmacnianiu układu immunologicznego istotną rolę pełni również selen. Naukowcy z Uniwersytetu z Maryland Medical Center stwierdzili, że selen zwiększa liczbę białych krwinek. Inne badania wykazują również, że pierwiastek ten zapobiega niektórym zakażeniom, a w przypadku osób starszych zmniejsza ryzyko zachorowania na grypęSelen jest istotnym składnikiem około 20 enzymów, które mogą między innymi chronić lipidy błon komórkowych przed utlenianiem.
Dodatkowo przyczynia się do zwiększonej aktywności komórek układu immunologicznego. W prowadzonych dotychczas badaniach wykorzystywano selenian oraz selenometioninę, które kumulują się w makrofagach, neutrofilach i limfocytach pobudzając reakcje immunologiczne.
Działanie immunomodulujące wykazują także syntetyczne związki selenoorganiczne. Niedobór selenu może powodować wiele zmian w układzie immunologicznym, z których najistotniejsze to: osłabienie odpowiedzi immunologicznej organizmu na infekcję bakteryjną lub wirusową, obniżenie aktywności limfocytów T, makrofagów i komórek NK, zaburzenia biosyntezy prostaglandyn i immunoglobulin, ograniczenie zdolności do odrzucenia przeszczepów oraz niszczenia komórek nowotworowych, wzrost agregacji płytek krwi.

Dzienne zalecane spożycie selenu jest uzależnione od wieku i stanu organizmu i zawiera się w przedziale od 20 μg a w przypadku dzieci do 55 μg u osób dorosłych. W czasie ciąży należy zwiększyć podaż selenu do 220 μg, aby zaspokoić potrzeby kobiety i rosnącego płodu. Pierwiastek ten występuje w podrobach, przede wszystkim nerkach, bo 200 μg/100 g, a także owocach morza oraz rybach 20–60 μg/100 g. Dobrym źródłem selenu jest mleko i jego przetwory, a także produkty zbożowe. Z roślin najwięcej selenu znajdziemy w czosnku, roślinach strączkowych bo około 6-14 μg/100 g.

Jako ciekawostkę warto jeszcze dodać, że selen wraz z cynkiem (o którym opowiem w następnym artykule) są niezbędne do produkcji dwóch najważniejszych enzymów
antyoksydacyjnych w organizmie: SOD (Superoxide Dismutase) i peroksydaza glutationowa selenozależna. Szwankujący system immunologiczny może być powodem spadku produkcji SOD, a więc …. Jedzmy selen!